"Szczęście to konto w dobrym banku, zręczny kucharz i dobre trawienie" - cyt. Jean-Jacques Rousseau

czwartek, 16 października 2014

Sernik pieczony bez spodu

 Rewelacyjny sernik, który nie opada po upieczeniu. Wilgotny, cudowny w smaku - same plusy :)

 


Składniki na blachę 25x30 cm:

  • 1 kg tłustego twarogu (zmielonego)

  • 8 jajek (+1 żółtko*) 

  • 1 budyń (śmietankowy/waniliowy)

  • 0,5 kostki masła

  • 1,5 szklanki cukru

  • 1 szklanka kwaśnej śmietany

  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia


 

Na początek rozpuszczamy i odstawiamy do ostudzenia masło.

Piekarnik nagrzewamy do 170*C, opcja góra-dół.

Przygotowujemy sobie wszystkie składniki żeby nie przerywać miksowania ciasta.

Białka dokładnie oddzielamy od żółtek. Z białek ubijamy sztywną pianę, do sztywnej piany dosypujemy stopniowo cukier, następnie dodajemy po jednym żółtku, śmietanę, proszek budyniowy, proszek do pieczenia, po łyżce twarogu a na sam koniec rozpuszczone ostudzone masło. Teraz masę sernikową przelewamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i wstawiamy do gorącego (170 st. C) piekarnika. Sernik pieczemy godzinę. Po tym czasie ciasto powinno mieć delikatnie złoty kolor, wówczas wyłączamy piekarnik, uchylamy jego drzwiczki i pozostawiamy w nim sernik jeszcze na ok 15 minut. Dopiero wtedy możemy go wyjąć. Odstawiamy do ostygnięcia. Po ostudzeniu możemy polać go lukrem, polewą czekoladową albo tuż przed podaniem posypać cukrem pudrem. Przepyszny, polecam :)

* U mnie sernik polany lukrem. Do przygotowania lukru potrzebowałam białko z 1 jajka tak więc żółtko dodatkowo dodałam do sernika.

Lukier :

  • 1 białko (z wcześniej dobrze sparzonego gorącą wodą jajka)

  • ok. 300 g cukru pudru (w zależności od wielkości białka jajka)

  • aromat cytrynowy - kilka kropli do smaku i przełamania słodkości


 

Białko wbijamy do głębokiej miski, energicznie ucieramy drewnianą pałką dosypują stopniowo cukier puder i aromat cytrynowy. Finalnie lukier powinien mieć konsystencję gęstej śmietany. Rozlewamy go szybko na powierzchni ostudzonego ciasta i rozsmarowujemy po całości sylikonowym pędzelkiem. Odstawiamy do zastygnięcia. Lukier jest delikatny, ścięty ale nie twardy i nie łamliwy - wręcz idealny :)

66 komentarzy:

  1. Pycha, zapraszam na najlepszy sernik Babci
    http://mojekuchennerewelacje.blogspot.com/2013/03/najlepszy-sernik-na-swiecie.html

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Kusisz tym przepisem na coś słodkiego. Muszę upiecTwój sernik, ja piekę sernik wiedenski bez spodu. Lubię bardzo sernik.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiego sera używasz :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odżywiam się zdrowo, jem owoce i warzywa, spożywam posiłki regularnie, nie stresuję się za bardzo. To i wiele innych wpływa, że dobrze wyglądam jak na swój wiek. Nie mam nadwagi, co w tych czasach coraz więcej z nas zmaga się z tym problemem. Ale nie ja. Polecam świetną metodę(idealnafigura.com/gberes), dzięki której teraz wyglądam lepiej, młodziej a co najważniejsze świetnie się czuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Sernik świetny. Jednak nigdzie w przepisie nie ma podanej wielkości blachy.

    OdpowiedzUsuń
  6. zapisalam i sprobuje

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam serniki, spróbuj też mojego sernika wiedeńskiego:)
    http://bulkazchlebem.pl/sernik-wiedenski

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepis z margaryną, a fuj!

    OdpowiedzUsuń
  9. jeśli lubisz sernik to zajrzyj do mnie - kilkanaście sprawdzonych przepisów na pyszne serniki
    http://dobrakuchniamamy.blogspot.com.es/search?q=sernik

    OdpowiedzUsuń
  10. wygląda pięknie. na pewno jest smaczny.
    http://ocetjablkowy.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda jak puszysta, słodka poduszeczka. Po prostu śliczny. Chyba zdążę przed drugim śniadaniem? :)
    Ja na razie najbardziej jestem przywiązana do przepisu mojej prababci, ale chyba czas coś zmienić...
    http://dwoje-na-kuchence.blog.pl/2013/04/01/sernik-babci-gosi/

    OdpowiedzUsuń
  12. A jakiej wielkości blacha?

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepysznie tu u Ciebie. Zapraszam na mój blog z pysznymi ciastami http://www.ewa-gotuje.pl/przepisy-na-ciasta-k1.html

    OdpowiedzUsuń
  14. witam, na jaka blaszkę (wymiary) sa te proporcje??

    OdpowiedzUsuń
  15. rozmiar blachy 25x30 cm , uzupełnię to w przepisie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. MMNIAMMM...PYSZNIE WYGLĄDA..JA ZAPRASZAM NA CIASTO Z PIERNICZKAMI WG ANASTAZJI;
    http://gotujenacodzien.blogspot.com/2014/09/ciasto-z-pierniczkami-wg-anastazji.html

    OdpowiedzUsuń
  17. uzupełniłam w przepisie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. To tak jak u mnie - serniki to nr 1 wśród wszystkich ciast :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Babcine przepisy są zawsze super i mają swoje tradycje i wspomnienia. To ich magia :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Możesz dodać masło jeśli nie lubisz margaryny :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Polecam i życzę smacznego. Będzie mi miło jak wrzucisz swój komentarz po upieczeniu i skosztowaniu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Do tego sernika użyłam tłustego twarogu kupowanego na wagę :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Polecam jest pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  24. a gdzie w przepisie widzisz margarynę?

    OdpowiedzUsuń
  25. czy budyń ma być na 0,5 litra mleka czy na 3/4? i czy ma być z cukrem czy bez? bo te bez cukru wagowo są dużo mniejsze. Dziękuję za odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  26. pyszny sernik, ja proponuję ser do sernika zrobić domowy lub także inne sery : feta, mozarella, gouda, parmezan i inne lub winko domowe, cydr i miód pitny http://winoiser.com/blog-wino-i-ser/

    OdpowiedzUsuń
  27. a czy może być ser z wiaderka? nie mam w domu maszynki do mielenia mięsa:(

    OdpowiedzUsuń
  28. Budyń bez cukru na 0,5 litra mleka :)

    OdpowiedzUsuń
  29. a czy zamiast masła może być margaryna?Bo akurat mam w lodówce zapas. I czy wtedy dać mniej niż pół kostki? o ile kojarzę to masło ma chyba 200 gram a margaryna 250 gr

    OdpowiedzUsuń
  30. Wygląda wspaniale! Na pewno smakuje też przepysznie - serniki są moimi ukochanymi ciastami!!! Ale czy nie zapomniałaś o mące??? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie zapomniałam o mące, jej w przepisie po prostu nie ma i tak ma być. Sernik jest rzeczywiście wspaniały - jak wygląda tak smakuje czyli nieskromnie powiem idealny. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Gabi możesz dać zamiast masła margarynę i nie koniecznie mniej. Wypróbowałam i nie ma znaczenia ilość z tak niewielką różnicą wagową. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Mmmm "przepysznie" - dziękuję za to miłe określenie. A na Twojego bloga też zaglądam od czasu do czasu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Swietnie wyglada i tak smakuje,ale w przepisie nie ma jak pieczemy termoobieg, czy góra dół, czy sam dół ?

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam jak pieczemy termoobieg,góra dół, czy może sam dół prosze o odp, jutro będę robiła , bo wyglada bardzo apetycznie

    OdpowiedzUsuń
  36. Alinko pieczemy w piekarniku nagrzanym góra-dół. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Sernik opadł, więc coś zrobiłam nie tak, ale jest przepyszny. Dzięki za przepis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  38. Joasiu nie wiem co nie tak mogłaś zrobić ale cieszę się, że smakuje :)
    Jeśli zastosowałaś wszystkie wskazówki zawarte w przepisie to jeszcze może być kwestia samego piekarnika bo jak wiemy każdy piekarnik piecze inaczej (to trzeba sobie wyczuć). Smacznego i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  39. To najpyszniejszy sernik na świcie. Stał się hitem w całej mojej rodzinie. W przeciągu miesiąca upiekłam go już 3 razy. Sama jestem w szoku bo jest to pierwsze ciasto jakie kiedykolwiek upiekłam ... i mi wyszło! Pozdrawiam Panią gorąco! Ma Pani świetnego bloga!

    OdpowiedzUsuń
  40. Qchenne kaprysy10 stycznia 2015 13:04

    Dziękuję za bardzo miły komentarz. Pozdrawiam i zapraszam w każdej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  41. A jaka śmietana, 12% czy 18%?

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam, czy może być ser półtłusty?

    OdpowiedzUsuń
  43. Qchenne kaprysy31 marca 2015 10:10

    Tak Asiu może być półtłusty :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Qchenne kaprysy31 marca 2015 10:12

    Najlepiej kwaśna, gęsta 18% śmietana. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Przepyszny polecam. Ja go robie baaardzo powoli i jest piekny smaczny apetyczny to bardzo dobry przepis.

    OdpowiedzUsuń
  46. Qchenne kaprysy4 kwietnia 2015 19:18

    Cieszę się, że przepis przypadł do gustu. Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Mam pytanie. Czy zamiast śmietany można użyć jogurtu greckiego ? :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Qchenne kaprysy12 maja 2015 21:04

    Oczywiście Joasiu- można użyć jogurtu greckiego :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Nie uwierzysz - informatyk, po raz pierwszy piekący ciasto z potrzeby chwili. Wyszło, jest hitem rodziny. Potrzeba chwili jest prosta - moja Małżonka ma cukrzycę, a ciasteczek dla diabetyków nie ma. Postanowiłem upiec sernik, bo da się bez mąki (bez spodu), same jajka i... no właśnie - nie cukier, tylko Xylitol. Dałem 250g, zamiast ilości cukru podanej w przepisie, bo słodsze toto od cukru a naturalne i nadaje się do słodzenia ciast i dla diabetyków....
    Sernik opadł delikatnie tylko, na razie nie dorabiałem lukru, ale własnie piekę drugą wersję i może jutro przyozdobię go truskawkami i polewą "na zimno" do ciast.
    BAAArdzo Ci dziękuję za ten przepis. Dzięki niemu moja małżonka zaspokaja "głód na słodycze" w sposób bezpieczny dla zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  50. Qchenne kaprysy31 maja 2015 19:24

    Cieszę się, że przepis sprawił tyle radości zarówno Tobie jak i Twojej małżonce :) Pozdrawiam Was gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
  51. Mam 750 gram sera twarogowego.....jakie wtedy użyć proporcje? Pozdrawiam.:-)

    OdpowiedzUsuń
  52. 1,5 szklanki cukru to za duzo,za slodki jak dla mnie.jak pieklam drugi raz dodalam tylko szklanke i wyszedl super!

    OdpowiedzUsuń
  53. Chciałabym zrobić ten sernik ,a le mam pytanie, pianę z białek dodaję dopiero na samym końcu do masy serowej ? A cukier dodaję do piany , czy do masy serowej ?

    OdpowiedzUsuń
  54. Anno cała kolejność łączenia składników jest w przepisie: zaczynamy od ubicia piany, do niej dodajemy stopniowo cukier i całą resztę składników. Wszystko w takiej kolejności jak jest napisane. :)

    OdpowiedzUsuń
  55. Ale kochana moja, jeżeli do ubitej piany z białek będziemy dodawać pozostałe składniki i ingerować w to wszystko mikserem , to ładnie ubitą pianę szlag trafi , ...czy się mylę ? ja zawsze do ciast dodawałam na samym końcu pianę i bardzo delikatnie rozprowadzałam, ...w moim rozumowaniu, po to,żeby jej zbytnio nie wstrząsnąć... Proszę, wytłumacz mi to

    OdpowiedzUsuń
  56. kochana moja, nie bardzo rozumiem, zawsze pianę z białek dodaje się na samym końcu i bardzo delikatnie mieszam z pozostałymi składnikami, a Ty piszesz, że do piany dodaję resztę skladników... czy mogę to wszystko miksować mikserem, czy mieszać delitanie wszystko łyżką ? Jak Ty robisz ?

    OdpowiedzUsuń
  57. Aniu w tym przepisie robisz dokładnie odwrotnie niż jak piszesz zwykle.
    Zaczynasz od piany i cały czas miksując dodajesz kolejno resztę składników - nie przerywając miksowania, masa pozostaje puszysta.

    OdpowiedzUsuń
  58. Witam,mi niestety sernik zawsze opadł
    (piekłam 2 razy) i na dodatek jest bardzo mokry. Coś robię nie tak ale nie wiem co?

    OdpowiedzUsuń
  59. Zrobilam dzis i wtszedl super

    OdpowiedzUsuń
  60. Wyszedł super, a piekłam pierwszy raz. Zwykła miska z miksera nie pomieści wszystkiego, miksowałam w mega misce. Sera dałam więcej jak 1 kg, następnym razem dam 1,3, żeby wyszedł bardziej zbity. Cukru dałam niepełną szklankę i jest w sam raz (nie lubię zbyt słodkich ciast). Polałam gorzką czekoladą i posypałam orzechami. Blacha była 20 x 40, opadł po wystudzeniu, ma jakieś 2,5 cm wysokości. Problemem dla mnie jest papier do pieczenia - nasiąkł serem i się przylepia do spodu sernika, co powoduje trudność w krojeniu, wyciąganiu z blachy i nakładaniu. Można czymś zastąpić papier???

    OdpowiedzUsuń
  61. Qchenne kaprysy27 marca 2016 09:46

    Patrycjo, papier stosujemy opcjonalnie równie dobrze możesz go całkiem pominąć kolejnym razem. W zamian za to wystarczy blaszkę wysmarować masłem. Przy tak dużej wilgotności sernika musisz wypróbować swój piekarnik, niestety każdy jest nieco inny. I albo zwiększyć nieznacznie temperaturę albo wydłużyć czas pieczenia :) To już indywidualna kwestia piekarnika. Ale jednak cieszę się, że smakuje bo to jest najważniejsze, kwestie techniczne zawsze można dopracować. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  62. Ja facet 57 lat piekę wg.tego przepisu od marca 2016 może że 30 razy zawsze wychodzi ,do przychodni pielęgniarkom, sąsiadom,na Wielkanoc teściowa upiekła sernik z rosą ale nikt go nie jaďł tylko ten mój teściowa była biała i zielona ale mieszka na szczęście 70km od mojego miasta.

    OdpowiedzUsuń