"Szczęście to konto w dobrym banku, zręczny kucharz i dobre trawienie" - cyt. Jean-Jacques Rousseau

niedziela, 16 lutego 2014

Puszysta drożdżówka z lodówki

Ponad rok temu, przeglądając przepisy na stronach internetowych, zainspirował mnie przepis (autora nie pamiętam) na drożdżówkę z lodówki. Drożdżówka jak drożdżówka nie była mi obca, ale zawsze byłam przekonana, że drożdżówka lubi ciepło. No ale, że lubię eksperymenty to zarobiłam ciasto i zgodnie z zaleceniami włożyłam je do lodówki. I jakież było moje zdziwienie po tych 60 minutach : drożdżówka pięknie wyrosła, dobrze że przykryłam ją ściereczką bo górna szklana półka lodówki byłaby obklejona tym eksperymentalnym ciastem. No i moje wcześniejsze przekonanie "drożdżówka lubi ciepło" zostało obalone ;)
Wypróbujecie sami ten przepis na mega puszystą drożdżówkę !!!



Składniki na drożdżówkę:


  • 1 kg mąki pszennej
  • 4 całe jaja
  • 10 dag drożdży
  • 2 szklanki ciepłego mleka
  • 2 łyżki octu
  • pół szklanki cukru
  • pół kostki margaryny
  • rodzynki wg uznania
 Do miski wsypać mąkę,cukier i wbić jajka. Masło rozpuścić i ciepłe (nie gorące) wlać do mąki. Do ciepłego mleka dodać rozkruszone drożdże, wymieszać i dolać ocet, wlać do miski z mąką i resztą składników. Ciasto dobrze wyrobić, aż będzie odchodzić od ręki i miski. Nakryć czystą ściereczką i wstawić do lodówki na 60 minut. Wyrośnięte ciasto przełożyć do blaszek (wychodzą 2 blaszki o wym 24 x 29 cm), można ale nie trzeba posmarować rozmąconym jajkiem lub stopionym masłem,posypać kruszonką i odstawić jeszcze na 15 minut do podrośnięcia, a w tym czasie nagrzać piekarnik do 180*C. Wstawić drożdżówkę i piec ją około 45 minut. Zawsze można sprawdzić patyczkiem czy jest w środku sucha.

Składniki na kruszonkę:
  • 1/3 kostki miękkiego masła
  • 1-2 łyżki cukru waniliowego
  • 1/3 szklanki  cukru
  • 3/4 szklanki  mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

Wszystkie składniki zagnieść na jednolitą masę, włożyć na 20 minut do zamrażarki. Schłodzoną kruszonkę możemy kruszyć lub ścierać na tarce o dużych oczkach bezpośrednio na ciasto.



To podstawowa wersja drożdżówki, którą można wzbogacać owocami, twarogiem, budyniem. SMACZNEGO :)

8 komentarzy:

  1. Puszysta drożdżówka brzmi wyśmienicie! Na pewno taką wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Robię!!! I mam drożdże właśnie i myślałam co by tu upichcić :-D
    Latosiowy-dom

    OdpowiedzUsuń
  3. Będzie mi miło jak podzielisz się opinią :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanko? Tylko pół szklanki cukru na 1kg mąki?
    Nie za mało troszkę? Pytam bo się nie znam ;) Nie jestem zbyt dobra w pieczeniu ciast, a naszła mnie ochota na drożdżówkę i szukam sprawdzonego przepisu :)
    Twoja wygląda obłędnie- mam nadzieję, że mi też taka wyjdzie :D
    Pozdrawiam :) ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety ciasto się nie udało

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem zadowolona z przepisu ale za każdym razem muszę dać więcej mąki... nie zabiera mi płynnych składników ta porcja podana w przepisie. Poza tym ciasto jest super. Rośnie na potęgę

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastyczny przepis. Wreszcie udało mi się upiec drożdżówkę jak u babci- pulchną, puszystą i pyszną!

    OdpowiedzUsuń