"Szczęście to konto w dobrym banku, zręczny kucharz i dobre trawienie" - cyt. Jean-Jacques Rousseau

wtorek, 18 lutego 2014

Drożdżówka z lodówki

Ponad rok temu, przeglądając przepisy na stronach internetowych, zainspirował mnie przepis (autora nie pamiętam) na drożdżówkę z lodówki. Drożdżówka jak drożdżówka nie była mi obca, ale Drożdżówka


zawsze byłam przekonana, że drożdżówka lubi ciepło. No ale, że lubię eksperymenty to zarobiłam ciasto i zgodnie z zaleceniami włożyłam je do lodówki. I jakież było moje zdziwienie po tych 60 minutach : drożdżówka pięknie wyrosła, dobrze że przykryłam ją ściereczką bo górna szklana półka lodówki byłaby obklejona tym eksperymentalnym ciastem. No i moje wcześniejsze przekonanie "drożdżówka lubi ciepło" zostało obalone ;)

 

Składniki na drożdżówkę (2 blaszki 24 x 29 cm):

  • 1 kg mąki pszennej

  • 4 całe jaja

  • 10 dag drożdży

  • 2 szklanki ciepłego mleka

  • 2 łyżki octu

  • pół szklanki cukru

  • pół kostki margaryny


Do miski wsypać mąkę,cukier i wbić jajka. Masło rozpuścić i ciepłe (nie gorące) wlać do mąki. Do ciepłego mleka dodać rozkruszone drożdże, wymieszać i dolać ocet, wlać do miski z mąką i resztą składników. Ciasto dobrze wyrobić, aż będzie odchodzić od ręki i miski. Nakryć czystą ściereczką i wstawić do lodówki na 60 minut. Wyrośnięte ciasto przełożyć do blaszek, można ale nie trzeba posmarować rozmąconym jajkiem lub stopionym masłem,posypać kruszonką i odstawić jeszcze na chwilkę do podrośnięcia, a w tym czasie nagrzać piekarnik do 180*C. Wstawić drożdżówkę i piec ją około 45 minut. Zawsze można sprawdzić patyczkiem czy jest w środku sucha.

Bardzo fajna wychodzi również z owocami - sprawdzałam.

Składniki na kruszonkę:

  • 1/3 kostki miękkiego masła

  • 1 łyżka cukru waniliowego

  • 1/2 szklanki  cukru

  • 3/4 szklanki  mąki pszennej


 

Wszystkie składniki zagnieść na jednolitą masę, włożyć na 20 minut do zamrażarki. Schłodzoną kruszonkę możemy kruszyć lub ścierać na tarce o dużych oczkach bezpośrednio na ciasto.

Może zainteresuje Cię:

  • lukier do ciasta - znajdziesz go w przepisie na SERNIK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz