"Szczęście to konto w dobrym banku, zręczny kucharz i dobre trawienie" - cyt. Jean-Jacques Rousseau

środa, 9 kwietnia 2014

Majonez domowy - zrób go sam/a

 Majonez to najpopularniejszy dodatek do sałatek, zimnych przystawek, kanapek, past, sosów zimnych, ..... . Wykorzystując zbliżające się święta zachęcam Was do zrobienia domowego majonezu, bez dodatku konserwantów, jedynie na naturalnych składnikach. Przepis jest prosty, ale wymaga cierpliwości jeśli chodzi o dolewanie oleju. Smak zrobionego majonezu wynagrodzi Wam tą cierpliwość - zapewniam :)

majonez domowy


Na zdjęciu porcja z połowy składników :)

 

Składniki na ok. 600-700 ml gotowego majonezu :

  • 2 żółtka ze sparzonych jajek (umyte i polewane 10 sekund wrzątkiem)

  • 1-2 łyżki musztardy

  • 3 łyżki soku z cytryny (lub octu winnego)

  • 500-600 ml oleju (lub oliwy, ale trzeba pamiętać, że oliwa ma specyficzny smak, który nadaje innego charakteru potrawom)

  • pół łyżeczki cukru

  • sól do smaku


 

Żółtka, sok z cytryny i musztardę dokładnie ubić (ja ubijam mikserem). Do tej masy dolewać początkowo po kropli oleju, kiedy masa zacznie nabierać jasnego koloru możemy zwiększyć dozowanie oleju lejąc go cienkim, przerywanym strumykiem, nie przerywając ubijania. Doprawić do smaku solą i cukrem. Gotowy majonez powinien mieć jasny kolor i gładką konsystencję.

Jeżeli zdarzy się nam, że majonez się zwarzy to jest na to rada : do oddzielnego naczynia wbijamy żółtko i ubijamy jak wcześniej, tylko zamiast oleju dodajemy po łyżeczce zwarzonego majonezu.

Domowy majonez możemy uświetniać różnymi dodatkami np. dodając pieprzu mielonego czarnego lub białego albo zmiażdżonego czosnku. Takie dodatki dodają majonezowi pikanterii.

Tak więc zachęcam do zrobienia swojego majonezu w zaciszu własnej kuchni życząc Smacznego :)

Jeśli chcemy otrzymać lżejszą formę majonezu jako dodatku do zimnych sosów lub niektórych sałatek, wystarczy tuż przed podaniem połączyć go z jogurtem naturalnym - tutaj przepis na domowy jogurt :) 

30 komentarzy:

  1. zawsze intrygował mnie majonez zrobiony samemu, może kiedyś się i ja skusze na jego wykonanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrób, bo naprawdę warto, grunt to powolne dolewanie oleju, a sukces murowany :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super, domowe=zdrowe, taki majonez nada się do jajek faszerowanych z chrzanem i łososiem wędzonym, pozdrawiam :)
    http://mojekuchennerewelacje.blogspot.com/2014/04/jajka-faszerowane-ososiem-i-chrzanem.html

    OdpowiedzUsuń
  4. wykorzystam przepis na święta :)
    zobacz też moje jajka nadziewane pieczarkami
    http://oobzarciuch.blogspot.com/2014/02/jajka-nadziewane-pieczarkami.html

    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam domowe produkty :)
    zobacz mój majonez
    http://dobrakuchniamamy.blogspot.com.es/2013/08/blog-post_9448.html
    a tu pozostałe przepisy na domowe produkty
    http://dobrakuchniamamy.blogspot.com.es/search?q=domowy&x=0&y=0

    OdpowiedzUsuń
  6. W swojej Kuchni Biegacza używam tylko taki domowej roboty :)
    http://japiernicze-biegam-i-jem.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  7. Robię majonez sama przeszło 10 lat, zamiast soku z cytryny daję szczyptę kwasku cytrynowego, soli też szczyptę wszystkie składniki mieszam na początku mikserem i na koniec olej- jak jedno jajko to jedna szkl oleju

    OdpowiedzUsuń
  8. na koniec spryskać kroplami wody robi się bardzo puszysty, prawdziwa oliwa sie nie nadaje

    OdpowiedzUsuń
  9. Moja mama czasem robi, mi jakoś ciągnę coś:-(
    a jak majonez to może z sałatką, bardzo smaczna zresztą:-) Zapraszam i pozdrawiam http://ulubioneprzepisybarbary.blogspot.com/2013/12/saatka.html

    OdpowiedzUsuń
  10. ~chanka rostock11 kwietnia 2014 18:01

    facetom wychodzi zawsze buuuuuu..a czy kobieta winna krecicć w jakomś stronę bo na prawo to jest super a na lewo się zwarza zawsze nie wiem czemu ale twoj jest ok. pewnie jesteś facetem z jajami gotującymi na dodatek. super talent w renkcach po dwójny ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Oliwa przede wszystkim zmienia smak (w przepisie zaznaczyłam ten fakt) przez co nie do wszystkiego pasuje. Co do spryskania kroplami wody nie wypowiem się ponieważ nigdy tego sposobu nie używałam, ale dodam że z tego przepisu majonez też jest puszysty, zwłaszcza jak da się nie 250 a 300 ml oleju na 1 żółtko. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie wiem czy Cię zaskoczę ale nie jestem facetem tylko kobietą, a co do kręcenia to faktycznie niektóre przepisy mówią o tym żeby kręcić tylko w jedną stronę. Ja nie zwracam na to uwagi bo kręci za mnie mikser ;) Na uratowanie zwarzonego majonezu też jest rada - zajrzyj ponownie do przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapewne taki majonez pasuje do wszystkich podanych przez Was przepisów, właściwie powiem więcej da im zdecydowanie lepszego smaku, to jest nieporównywalny smak do majonezów sklepowych :)

    OdpowiedzUsuń
  14. hm, nigdy nie robiłam majonezu:) Ale może kiedyś się skuszę:) Ze swej strony polecam bardzo smaczny sos paprykowy: http://kopalniasmaku.pl/przepisy/12-100002-sos_paprykowy.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Ten majonez nie był na wadze aby był zważony.Nieudolnie,pospiesznie robiony po prostu się ZWARZYŁ.

    OdpowiedzUsuń
  16. Faktycznie tak jest, dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. gdy majonez się zwarzy należy dodać 1 łyżkę stołową wrzątku i dalej ucierać. I nie będzie żadnego problemu.Majonez będzie gładki i aksamitny. To metoda mojej prababci. wypróbowana. Polecam! W razie problemów.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję za dodanie rozgraniczenie sam/a :)
    Nie tylko Panie szukają przepisów.
    Tak nawiasem, dziś kupiłem wołowinę, taką na tatara, marzy mi się zaskoczenie moich dziewczyn na śniadanie Wielkanocne zrazami z kaszą gryczaną i buraczkami zasmażanymi .We wszystkich przepisach jakie znalazłem do zrazów dodaje się jakiś boczek, czy coś innego tłustego (nienawidzę tłustego), w jakim celu to się dodaje, jak to ominąć ?

    OdpowiedzUsuń
  19. Boczek w zrazach to już jest tradycja. Ja nigdy nie zastanawiałam się nad jego rolą ale powiem co ja myślę: dla mnie po pierwsze pełni on rolę smakową więc może zastąp go wędzoną szynką, zapewne też świetnie się sprawdzi, a po drugie wołowina jest chudym mięsem więc obok smaku boczek uduszony wewnątrz zrazów jest dla odmiany bardzo soczysty. Skoro nie lubisz tłustego soczystości da dodanie cebulki pokrojonej w piórka i ogórka kiszonego pokrojonego w słupki. Jeśli pominiesz całkowicie opcję dodania boczku lub szynki też nic się nie stanie bo to nie jest żaden obowiązek to tylko walory smakowe :) Osobiście stawiam na zastąpienie boczku wędzoną szynką ale ostateczna decyzja należy oczywiście do ciebie. Powodzenia :)
    Ps mam nadzieję, że w jakimś stopniu pomogłam ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie ma jak własnoręcznie wykonany majonez.
    Polecam też
    http://inews.com.pl/WordPress3/sos-andaluzyjski-2

    OdpowiedzUsuń
  21. No proszę kolejna dobra rada, ja jej nie sprawdzałam ale skoro to metoda prababci to z pewnością się sprawdzi. Warto ją znać aczkolwiek obyśmy nie musieli jej używać ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. wszystko domowe naturalne jest najlepsze http://winoiser.com/blog-wino-i-ser/

    OdpowiedzUsuń
  23. polecam taki domowy podobnie jak ser http://winoiser.com/blog-wino-i-ser/

    OdpowiedzUsuń
  24. ja bym dłużej się nie zastanawiała, zrób również ser http://winoiser.com/blog-wino-i-ser/

    OdpowiedzUsuń
  25. Kusisz, kusisz tymi serkami. Mniam

    OdpowiedzUsuń
  26. ten sos musi być super, uwielbiam paprykę :) dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo lubię taką sałatkę - ja dodaję jeszcze jajko na twardo - spróbuj :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Cieszę się, że też doceniasz walory domowego majonezu. Jak widać każdy ma swoje sposoby wypracowane. Najważniejsze w tym jest to, że działają :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie zawsze wyjdzie taki jak ze słoika kupiony w sklepie :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zgadzam się, że majonez z białkami ma całkiem inną konsystencje. Ja akurat robię majonez z samymi żółtkami, bo i konsystencja i smak (jest inny) bardziej mi odpowiadają. Robię go bardzo podobnie do Ciebie, ale nie dodaje octu winnego, bo z octem nie za bardzo mi smakuje i dodaje więcej soku z cytryny.

    OdpowiedzUsuń